Abstract
The article deals with the specifics of philosophical rock poetry, and its aim is the study of rock-poetry from the point of view of understanding man’s place in the world, the laws of the universe, social reality on a material of creativity of the representative of Russian rock – Viktor Tsoi (band «Kino»), because of the iconic role of the author in the development of Russian rock 1980–1990-s the relevance of the work lies in the fact that the issue at this stage is poorly understood.
The article defines Russian rock poetry as a relatively new phenomenon that develops in specific conditions.the author identifies features that place rock poetry in the position of a «new phenomenon of the epoch». V. Tsoi’s texts are defined by the author as philosophical doctrines that reflect a person’s perception of the world in the 1980s and 1990s.
References
Кормильцев, И. Рок-поэзия в русской культуре: возникновение, бытование, эволюция / И. Кормильцев, О. Сурова // Русская рок-поэзия: текст и контекст : сборник научных трудов. – Тверь : Твер. гос. ун-т, 1998. – № 2. – С. 5–33.
Милюгина, Е. Г. Феномен рок-поэзии и романтический тип мышления / Е. Г. Милюгина // Русская рок-поэзия: текст и контекст : сборник научных трудов. – Тверь : Твер. гос. ун-т, 1999. – № 3. – С. 53–60.
Нежданова, Н. К. Антиномичность как доминанта художественного мышления рок-поэтов / Н. К. Нежданова // Русская рок-поэзия: текст
и контекст : сборник научных трудов. – Тверь : Твер. гос. ун-т, 2000. – № 4. – С. 15–23.
Ройтберг, Н. В. Что есть «рок», или экзистенциально-трагедийное начало как смысловая доминанта рок-жанра / Н. В. Ройтберг // Русская рок-поэзия: текст и контекст : сборник научных трудов. – Тверь : Твер. гос. ун-т, 2011. – № 12. – С. 1–7.
Цой, М. Виктор Цой : стихи, документы, воспоминания / М. Цой, А. Житинский. – Л. : Новый Гилекон, 1991. – 367 с.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Olga Provatorova, Yana Shelgunova