Abstract
The emergence of new technologies and their development makes journalists work faster and learn new formats: today, VR journalism is one of the most promising formats that requires understanding and comprehensive study. The article explores the specifics and limitations of creating journalistic VR materials related to the «immersion effect» and the RAIR (response-as-if-real) phenomenon, which can be used for manipulative purposes.
References
Волкова, И. И. Компьютерные игры и новые медиа: игровой подход к коммуникациям в виртуальном пространстве / И. И. Волкова. – https://cyberleninka.ru/article/n/kompyuternye-igry-i-novye-media-igrovoy-podhod-k-kommunikatsiyam-v-virtualnom-prostranstve/viewer (дата обращения: 25.04.2020).
Красавина, А. В. Сторителлинг и иммерсия: современные тенденции журналистики / А. В. Красавина, И. А. Артемов // Знак: проблемное поле медиаобразования. – 2019. – № 1 (31). – С. 102–109.
Ломыкина, Н. Сценарист Роберт Макки рассказал, как зарабатывать на хороших историях / Н. Ломыкина. – https://www.forbes.ru/forbeslife/361471-scenarist-robert-makki-rasskazal-kak-zarabatyvat-na-horoshih-istoriyah#0_5_4698_8752_1240_186761018 (дата обращения: 22.03.2020).
Осиповская, Е. А. Технологии виртуальной реальности как новый инструмент журналистики / Е. А. Осиповская. – https://cyberleninka.ru/article/
n/tehnologii-virtualnoy-realnosti-kak-novyy-instrument-zhurnalistiki/viewer (дата обращения: 07.04.2020)
Сарбин, Т. Р. Нарратив как базовая метафора для психологии / Т. Р. Сарбин // Постнеклассическая психология. – 2004. – № 1. – С. 6–28.
De la Peña, N. Immersive journalism: immersive virtual reality for the first-person experience of news / N. de la Peña // Presence. – 2010. – № 19. – P. 291–301.
Keeble, R. L. Global Literary Journalism: Exploring the Journalistic Imagination / R. L. Keeble, J. Tulloch – New York : Peter Lang Publishing, 2012. – 409 p.
Newton, K. The Storyteller’s Guide to the Virtual Reality Audience / K. Newton, K. Soukup. – https://medium.com/stanford-d-school/the-storyteller-s-guide-to-the-virtual-reality-audience-19e92da57497#.9llavm4aq (дата обращения: 21.03.2020).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Ekaterina Mineeva