Abstract
The purpose of the article is to show how the mysticism of the romantic «terrible story» of the authors under study consistently obeys the moral and didactic task of finding true love for the hero, rejecting random, false, egoistic aspirations, correcting the mistakes of the past. In both cases, the system of doubles is implemented through a story within a story, which allows us to establish a relationship of duality between the characters acting in different space, time, connecting works of different arts that appear with the help of ekphrasis, poetic and prose parts of the text.
References
Лошакова, Г. А. Немецкая классика и художественная проза бидермайера в Австрии / Г. А. Лошакова. – Ульяновск : УлГУ, 2013. – 239 с.
Полякова, А. А. Готическая традиция в прозе А.К. Толстого «Упырь» / А. А. Полякова, О. В. Федунина // Новый филологический вестник. – 2006. – № 1 (2). – С. 47–61.
Сейбель, Н. Э. Австрийская параллель: А. Штифтер, Г. Брох, Р. Музиль / Н. Э. Сейбель. – Челябинск : ЧГПИ, 2005. – 289 с.
Сейбель, Н. Э. Эссе А. Штифтера «Über Schule und Familie» и роман «Der Nachsommer»: педагогическая теория и художественная практика / Н. Э. Сейбель // Вестник СамГУ. – 2005. – № 4. – С. 97–103.
Толстой, А. К. Упырь / А. К. Толстой. – М. : Э, 2016. – 96 с.
Тюпа, В. И. Жанровая природа нарративных стратегий / В. И. Тюпа // Филологический класс. – 2018. – № 2 (52). – С. 19–24.
Штифтер, А. Полевые цветы / А. Штифтер. Кондор. Горный лес ; пер. с нем. Н. Федоровой. – М. : Evidentis, 2002. – С. 4–156.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2021 Ekaterina Geller