FORMATION OF SPEECH PERCEPTION SKILLS IN TONE LANGUAGES USING THE EXAMPLE OF CHINESE LANGUAGE
HTML (Русский)
PDF (Русский)

Keywords

tone languages
Chinese language
phonetics of the Chinese language
phonetics of the Russian language
teaching pronunciation

Abstract

The article describes the features of the formation of speech perception skills in tone languages ​​using the example of the Chinese language. The distinctive features of tone languages, some differences between the phonetic systems of the Chinese and Russian languages, and the most common difficulties and errors in students’ perception of Chinese speech are outlined. The material in the article can be used to develop methodological recommendations for teaching Chinese at the initial stage.

HTML (Русский)
PDF (Русский)

References

Дун, Фу Хуа. Принципы обучения фонетике и фонологии китайского языка // Orienss. – 2022. – № Special Issue 26. – https://cyberleninka.ru/article/n/printsipy-obucheniya-fonetike-i-fonologii-kitayskogo-yazyka (дата обращения: 07.04.2024).

Чарчоглян, Т. Г. Трудности аудирования при обучении русскоговорящих учащихся китайскому языку / Т. Г. Чарчоглян, Ч. Ли, А. Н. Садиева // Образовательные ресурсы и технологии. – 2020. – № 2 (31). – https://cyberleninka.ru/article/n/trudnosti-audirovaniya-pri-obuchenii-russkogovoryaschih-uchaschihsya-kitayskomu-yazyku (дата обращения: 07.04.2024).

Черник, Н. Н. Проблема интерференции при овладении фонетикой китайского языка носителями белорусского и русского языков / Н. Н. Черник. – https://elib.bsu.by/bitstream/123456789/218842/1/124-133.pdf.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Анна Алексеевна Масленникова, Эльвира Маратовна Машакаева