Abstract
Based on a review of scientific literature, the author defines the phenomenon of flanking. To promote their activities, flâneurs use new media tools – social networks. Such communities play several roles at once: forming a local agenda, focusing attention on certain problems, mediatizing the social sphere of the city and involving the population in the media process, as well as forming a community of “interests”. The author puts forward a hypothesis that these communities are primarily aimed at “selling” events, and analyzes the media support of a specific flanning project in Chelyabinsk – the “Panels and Flanning” community.
References
Бауман, З. От паломника к туристу / З. Бауман // Социологический журнал. – 1995. – № 4. – https://www.journal-socjournal.ru/index.php/socjour/article/view/218/219 (дата обращения: 08.05.2024).
Беньямин, В. Бодлер / В. Беньямин. – М. : Ад Маргинем Пресс, 2015. – 224 с.
Желнина, А. Фланер / А. Желнина // Urban Sociology. – 2008. – http://les-urbanistes.blogspot.ru/2008/06/blog-post.html (дата обращения: 08.05.2024).
Запорожец, О. Н. Потеряться, чтобы увидеть: опыты фотографического восприятия города / О. Н. Запорожец // Визуальная антропология: новые взгляды на социальную реальность ; под ред. Е. Ярской-Смирновой, П. Романова, В. Круткина. – Саратов : Научная книга, 2007. – 528 c.
Каминева, А. О. Фланеризм (фланирование) как способ познания современного городского пространства / А. О. Каминева // Философия и культура информационного общества : тезисы докладов Одиннадцатой Международной научно-практической конференции. – СПб. : Санкт-Петербургский государственный университет аэрокосмического приборостроения, 2023. – С. 207–209.
Поварницына, Ю. П. Фланирование как социокультурная практика в пространстве постсоветского индустриального города / Ю. П. Поварницына // Вестник Удмуртского университета. Социология. Политология. Международные отношения. – 2017. – Т. 1, № 4. – С. 429–443.
Садик-Хан, Дж. Битва за города. Как изменить наши улицы. Революционные идеи в градостроении / Дж. Садик-Хан, С. Соломонов. – М. : Олимп-Бизнес, 2017. – 416 с.
Симбирцева, Н. А. Фланер как интерпретатор текста культуры / Н. А. Симбирцева // Современные проблемы науки и образования. – 2012. – № 5. – https://scienceeducation.ru/ru/article/view?id=6959 (дата обращения: 08.05.2024).
Смирнов, Д. А. Научная и общественная деятельность Вальтера Беньямина (1920-е – 1930-е гг.): интеллектуальный фланер в лабиринте культур и времен : автореф. дис. д-ра ист. наук / Д. А. Смирнов. – Иваново, 2013. – 57 с.
Трубина, Е. Г. Видимое и невидимое в повседневности городов / Е. Г. Трубина // Визуальная антропология: городские карты памяти ; под ред. П. В. Романова, Е. Р. Ярской-Смирновой. – М. : Вариант, ЦСПГИ, 2009. – 312 с.
Урри, Дж. Мобильности / Дж. Урри. – М. : Издательская и консалтинговая группа «Праксис», 2012. – 576 с.
Ярославцев, Р. О. Технологии медиа-сопровождения в процессе реализации эвент-проектов / Р. О. Ярославцев // Наука в мегаполисе Science in a Megapolis. – 2022. – № 7 (42). – https://mgpu-media.ru/issues/issue-42/psycho-pedagogical-science/media-support-technologies.html (дата обращения: 08.05.2024).
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Евгения Дмитриевна Старцева